” Mam, ik verveel me!”

 

Als ik 10 cent zou krijgen voor alle keren dat ik deze zin gehoord heb de afgelopen 16 jaar, dan kon ik nu met pensioen.

Mijn jongste dochter presteert het zelf om het te zeggen op het moment dat ze het schoolplein af loopt en nog niet eens haar fiets heeft gepakt.

 

Nu ben ik geen moeder-moeder, in die zin dat ik weinig plezier beleef aan het aanmoedigend zitten op een bankje in een speeltuin of samen kleiwerkjes maken.

(Ja, vloeken in de moederkerk, ik weet het.)

Maar het risico is daarmee wel dat mijn kinderen gemakkelijk naar een tablet grijpen of gaan lopen klieren. Want niet-ingevulde tijd is vaak kliertijd, zoals ouders van kinderen met autisme maar al te goed weten.

Maar ik vertik het dus om naast mijn kinderen te zitten en ze de hele tijd bezig te houden.

 

Vrije tijd

Kinderen met autisme vinden het lastig om zelf vrije tijd in te vullen. Ze hebben behoefte aan weten wat hen te wachten staat, en wanneer, en met wie… voorspelbaarheid in de toekomst, dus.

 

Dat is waarom het vaak wel heel goed werkt om naast je kind te zitten tijdens die vrije tijd. Je bent in de buurt, geeft aanwijzingen en helpt dus om die voorspelbaarheid te geven die je kind zo nodig heeft.

 

Het helpt alleen niet in het ontwikkelen van de zelfstandigheid van je kind. Want normal gesproken is het zo dat als je een kind ‘op weg helpt’ met spelen, dat hij of zij dan zelfstandig verder kan. Maar vaak gaat dat bij autisme niet op. Je kind blijft zogezegd aan je plakken en heeft je nabijheid steeds nodig.

 

Wat dan wel?

Als je niet steeds aanwijzingen wil geven wat je kind moet doen, dan zul je de duidelijkheid en voorspelbaarheid op een andere manier moeten bieden.

Omdat veel kinderen met autisme visueel zijn ingesteld (en zeker bij jongeren kinderen), helpt het vaak om het uit te tekenen wat je kind kan doen.

 

Maak zelf of samen tekeningen van activiteiten, waarbij je duidelijk aan geeft wat de activiteit is, waar deze is (binnen? buiten?), met wie (alleen? met broer/vriendje/papa?), en hoe lang het duurt (klok of timer, of totdat de activiteit klaar is, bv een puzzel maken).

Je kunt meerdere activiteiten uittekenen en opplakken of ophangen.

#protip: zet tussen alle activiteiten de activiteit ‘opruimen’: dat helpt je kind om de activiteit in zijn of haar hoofd af te sluiten én je leert je kind, nou ja, opruimen.

 

Als je kind al wat verder is, kun je hem of haar zelf laten kiezen of meetekenen. Zo train je langzamerhand wat de verschillende opties zijn om tijd in te vullen.

Bij kinderen die nog niet zo ver zijn, zul je vaker en langer moeten begeleiden. Vaak helpt het ook om de activiteiten de avond of ochtend van tevoren al in te plannen.

Zo voorkom je weerstand en een ‘ik verveel me!’ gelijk op het schoolplein…

 

Meer leren over hoe je je kind ondersteunt bij zelfstandig worden? Module 7 van het BijzonderBrein programma gaat helemaal over zelfbeeld en zelfstandigheid!
Opgeven voor de laatste ronde van het proefprogramma kan alleen nog in mei tegen het bedrag van 250 euro. (Te gek voor woorden, maar ik wil graag deze laatste feedbackronde vol krijgen!) Een intake inplannen om te kijken of het iets voor jou is kun je hier.